Τετάρτη 20 Ιουλίου 2022

Διαβάζοντας το ΑΓΧΟΣ & ΠΑΝΙΚΟΣ ΓΝΩΣΙΑΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑ 

του Θωμά Καλπάκογλου ανακάλυψα ότι 

- ο συγγραφέας το προσφέρει σε ψηφιακή, "οικολογική", έκδοση ώστε να μπορεί να διαβαστεί δωρεάν, ως μία ελάχιστη συνεισφορά αντίθεσης στη σταδιακή εξέλιξη των σπουδών ως προνόμιο ολίγων 

https://www.openbook.gr/agxos-kai-panikos/

- Στο πρώτο κεφάλαιο, Οι γνωσιακές διαστάσεις του άγχους, "μυήθηκα" σε βασικούς όρους της γνωσιακής συμπεριφοριστικής θεραπείας: τις διαταραχές της σκέψης μέσα από τις οποία ερμηνεύονται γεγονότα & καταστάσεις. 

- Στο δεύτερο κεφάλαιο, Γενικευμένη Αγχώδης Διαταραχή, το γνωσιακό μοντέλο: σκέψεις καταστροφικές, υπεργενικευμένες, απόλυτες, ακραίοι, άκαμπτοι προσωπικοί κανόνες, ανησυχία για προσωπική αποτυχία, τελειότητα, κριτική, απόρριψη, αμηχανία, έλλειψη ελέγχου. 

- Στο δεύτερο κεφάλαιο, Διαταραχή Πανικού, το γνωσιακό μοντέλο: καταστροφική ερμηνεία από το άτομο των φυσιολογικών οργανικών συμπτωμάτων. Οι καταστροφικές παρερμηνείες αυξάνουν την ένταση των συμπτωμάτων άγχους. Πεποιθήσεις που σχετίζονται με τον πανικό "είμαι ευπαθής στον κίνδυνο" (ευπάθεια), "τα συμπτώματα θα εξελιχθούν σε κάτι άσχημο" (κλιμάκωση), "δεν μπορώ να ελέγξω τα συμπτώματα" (ανικανότητα). 


- Στο τρίτο κεφάλαιο, Γνωσιακή-Συμπεριφοριστική θεραπεία, αναφέρονται θεραπευτικές τεχνικές με στόχο την τροποποίηση σκέψεων για την αντιμετώπιση γνωσιακών, συναισθηματικών, συμπεριφοριστικών δυσκολιών. 

- Σύμφωνα με τη  λογικο-θυμική θεραπεία του Ellis, ένα ερέθισμα ενεργοποιεί πρώτα τα δυσλειτουργικά γνωσιακά πιστεύω ενός ατόμου. Ανάλογα με γνωσιακή επεξεργασία του ερεθίσματος, το άτομο αντιμετωπίζει τελικά το ερέθισμα. Στόχος η πρόκληση των δυσλειτουργικών πιστεύω και η αντικατάστασή τους με άλλα, περισσότερο λειτουργικά-> βελτίωση σε συναισθηματικό, συμπεριφοριστικό, γνωσιακό επίπεδο. Να καταλάβει ότι η αξία του ως ανθρώπου είναι ανεξάρτητη από τις ενέργειες και τα επιτεύγματά του. 

- Στις ασκήσεις αυτοκαθοδήγησης του Meichenbaum, το άτομο ενθαρρύνεται να παρατηρεί τη διαδικασία της συμπεριφοράς του, να ελέγχει εικόνες, σκέψεις, αισθήματα, να αντιμετωπίζει τα έντονα δυσλειτουργικά συναισθήματα, να αντιμετωπίζει στρεσσογόνες καταστάσεις, να αξιολογεί κάθε του προσπάθεια και να επιδοκιμάζει τον εαυτό του που προσπάθησε. 

- Στη γνωσιακή θεραπεία του Beck, επιδιώκεται η ανακάλυψη αυτόματων αρνητικών σκέψεων και αντικατάστασή τους με λειτουργικές σκέψεις. 

- Η γνωσιακή- συμπεριφοριστική θεραπεία δίνει βάρος στο άγχος και την ανησυχία, αλλά και στην πιθανή αδυναμία του ατόμου να χαλαρώσει, να συγκεντρωθεί, ακόμη και στο φόβο μήπως χάσει τον έλεγχο. 

- Τα άτομα εκπαιδεύονται στην εύρεση εναλλακτικών τρόπων σκέψης, στην πρόκληση και την αλλαγή των αυτόματων αρνητικών σκέψεων (γνωστική αναδόμηση). 

- Στο πλαίσιο της ομαδικής θεραπείας, είναι σπουδαίο που το κάθε άτομο μαθαίνει ότι δεν μόνο αυτός που αντιμετωπίζει κάποια δυσκολία. Μαθαίνουν μέσα από τις εμπειρίες των άλλων και πώς τα έβγαλαν πέρα σε παλαιότερες δύσκολες στιγμές. Έχουν τη δυνατότητα να βοηθήσουν και να βοηθηθούν.

- Διάβασα ένα απλό, κατανοητό κείμενο για το άγχος (59-60).

- Παρατήρησα τον φαύλο κύκλο Αδρεναλίνη- Σωματικά Συμπτώματα- Ανησυχία- Αδρεναλίνη .... (61)

- Καταγραφή καταστάσεων που προκαλούν άγχος, τα συμπτώματα άγχους σε μία κλίμακα αξιολόγησης 1-10 (62). 

- Η αρνητική τριάδα

Ο φαύλος κύκλος ανάμεσα στο άγχος και τις σκέψεις για το ερέθισμα

Οι Αυτόματες Αρνητικές Σκέψεις (63)

- "Μαθαίνοντας πώς να χαλαρώνουμε, μαθαίνουμε πώς να ελέγχουμε το άγχος" (76) Η χαλάρωση είναι δύσκολη, όταν υπάρχει έντονο άγχος. 

Ημερολόγιο χαλάρωσης (78)












Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 Τρόποι διαχείρισης μιας σύγκρουσης- μελέτη περίπτωσης ΠΡΑΚΤΙΚΑ 10ου ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ - Goo...