Διαβάζοντας το βιβλίο Το Coachning Ξεκάθαρα & Απλά Solution Βασικές Αρχές Focused Brief Coaching ανακάλυψα:
- Η δημιουργία του κάδρου που θα αναδείξει όλη τη δυναμική της εικόνας = το πλαίσιο σκέψης που θα αναδείξει τους στόχους, τις λύσεις, τα πρώτα βήματα του πελάτη. Ο πελάτης δημιουργεί το πλαίσιο- εικόνα. Ο coach δημιουργεί το πλαίσιο- κάδρο: ερωτήσεις, ανακεφαλαίωση, ενθάρρυνση, ενεργή ακρόαση. (15-16)
- Οι ερωτήσεις να διευρύνουν τη δέσμη φωτός, να φωτιστούν νέες και χρήσιμες περιοχές- εναλλακτικές, να αποκαλυφθούν πλευρές και λεπτομέρειες -> επίγνωση (20-21)
- Ο πελάτης να αποκτά επίγνωση ότι μπορεί να διαμορφώσει, επηρεάσει το μέλλον του, δεν είναι θύμα των περιστάσεων. (21)
- Να εμπιστευτεί τον εαυτό του, τότε μόνο μπορεί να αποφασίσει να κάνει μικρά βήματα που θα οδηγήσουν προς τον στόχο και να αξιοποιήσει τις ικανότητές- δυνατότητές του. (21-22)
- Τον προορισμό της διαδρομής τον ορίζει ο πελάτης. Στηρίζεται για να διερευνήσει στόχους και τα μονοπάτια που οδηγούν προς την επίτευξή τους. Μετά μπορεί να δει ξεκάθαρα τα βήματα προς τον στόχο που επέλεξε. (22-23)
- Οι ερωτήσεις να τον στρέφουν προς την διερεύνηση & επίγνωση λύσεων.(26-27)Προς την ιδανική μελλοντική κατάσταση.
"Αν το πρόβλημα σου λυνόταν, τι ακριβώς θα ήταν διαφορετικό;"
"Υπάρχουν φορές που δεν συμβαίνουν αυτές οι κρίσεις; Πότε;"
Για να αποκαλυφθεί τι συμβαίνει ήδη και είναι αποτελεσματικό.
"Αν είναι αποτελεσματικό, να το επαναλαμβάνετε πιο συχνά!"
Περίπατος - με φροντίδα- στο παρελθόν για να αναζητηθούν προάγγελοι της επιθυμητής λύσης. (29-31)
- "Εάν δεν είναι χαλασμένο, δεν χρειάζεται επισκευή"
Ο πελάτης καθορίζει τι χρειάζεται επισκευή. "Ο πελάτης είναι ο ειδικός του δικού του κόσμου" (31)
Τι θεωρεί ο ίδιος σημαντικό; Ποιες είναι οι συνήθειες του;
Τι είναι αυτό που θα ήθελε να κάνει στο μέλλον; (32)
- Η πιο βασική προϋπόθεση η εμπιστοσύνη ότι ο πελάτης έχει όλες τις αναγκαίες ικανότητες για να βρει λύση, ακόμη κι αν δεν το αντιλαμβάνεται ήδη. (32)
"Δεδομένο ότι οι πελάτες είναι αρκετά ικανοί και έμπειροι ώστε να μπορέσουν να βρουν τον δρόμο τους, αμέσως μόλις στραφούν προς την επιθυμητή κατεύθυνση", αρκεί να κάνει την αρχή στην πορεία που οδηγεί προς τη λύση (47-48)
- "Εκείνο που για εμάς είναι προφανές δεν είναι παρά μια δική μας κατασκευή. Πρόκειται για τη δική μας αντίληψη για τον κόσμο. Η υιοθέτηση της δικής μας λύσης δεν αποτελεί πραγματική λύση για τους πελάτες." (35)
Steve de Shazer "Δεν μπορεί να υπάρξει ακριβής κατανόηση αυτού που στ' αλήθεια θέλουν να πουν οι πελάτες. Υπάρχουν μόνο λιγότερο ή περισσότερο χρήσιμες παρερμηνείες" (35)
- Διαδικασία στοχευμένη στη λύση: (38-39)
- Συμφωνία "Τι χρειάζεται να συμβεί εδώ σήμερα ώστε να μπορείτε να πείτε ότι άξιζε τον χρόνο σας;" Ποιος είναι ο στόχος του πελάτη;
- Επιθυμητό μέλλον "Ας υποθέσουμε ότι κατά τη διάρκεια της νύχτας , ενώ κοιμάστε βαθιά, συμβαίνει ένα θαύμα που λύνει τα προβλήματα ή τις προκλήσεις που φέρατε σε αυτή την συνεδρία. Το επόμενο πρωί, πώς θα αρχίσετε να ανακαλύπτετε ότι μάλλον συνέβη ένα θαύμα;"
- Προάγγελοι λύσης "Σε ποιες καταστάσεις του πρόσφατου παρελθόντος εκδηλώθηκε έστω και ένα μικρό μέρος του επιθυμητού μέλλοντος; Πώς το πετύχατε αυτό;"
- Ενδείξεις προόδου "Σε μια κλίμακα από το 1 έως το 10, πού βρίσκεστε τώρα; Το 10 σημαίνει ότι ο στόχος σας έχει επιτευχθεί πλήρως και το 1 σημαίνει το αντίθετο. Πώς θα παρατηρήσετε ότι βρίσκεστε ένα σκαλί πιο ψηλά στην κλίμακα; Πώς αλλιώς;"
- Ολοκλήρωση συνεδρίας
-
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου