ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΟΜΑΔΙΚΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ
ΘΕΜΑ: Οι γονείς στο σχολείο που εργάζεστε ζητούν την καθοδήγηση του επαγγελματικού συμβούλου; Με ποιους τρόπους θα μπορούσατε να τους βοηθήσετε;
Υπό τη δική μου ματιά, ένας σύμβουλος μπορεί να συνδράμει θετικά στο αίτημα των γονέων για καθοδήγηση με ποικίλους τρόπους. Έχω πειστεί για τη δύναμη της ομάδας. Και για αυτό θα οργάνωνα ένα εργαστήριο ομαδικής παρέμβασης, εκ πρώτης πέντε τρίωρων συναντήσεων -συζητήσιμη η επέκταση της διάρκειάς του- με συγκεκριμένες οπτικές που μετά από προσωπική μου επαγγελματική εκτίμηση, αλλά και λαμβάνοντας υπόψη τα αιτήματα των γονέων θα έθετα τους ακόλουθους άξονες.
Στην πρώτη και καθοριστική, θα συζητούσαμε ομαδικά καθισμένοι σε κύκλο τους αναγκαίους όρους ενός συμβολαίου ομάδας. Υποθέτω ότι θα ανταλλάσσαμε ιδέες για την αποδοχή άνευ όρων, την ειλικρίνεια, τον σεβασμό, τα όρια, την αυθεντικότητα, την ενσυναίσθηση- κλειδιά για να διαμορφώσουν μία ακόμη πιο υγιή σχέση με τα παιδιά τους , αν νιώθουν ότι χρειάζεται, μία σχέση διαφοροποίησης και ανάπτυξης εαυτών, μία σχέση αμοιβαίας επικοινωνίας. Από την πρώτη στιγμή, θα αναδείκνυα ότι μπορούν να συνυπάρξουν διαφορετικές απόψεις και ότι το ζήτημα δεν είναι ποιος θα “νικήσει” και ότι στον ανταγωνισμό και στην επίδειξη δύναμης “όλοι χαμένοι”. Στη συνέχεια, θα αξιοποιούσα και για το δέσιμο των μελών της ομάδας, ίσως ανθρώπων που δεν γνωρίζονται ή ενδέχεται και να δυσκολεύονται να μοιραστούν “δύσκολες” πλευρές τους, αλλά και αποσκοπώντας να βιώσουμε μία εμπειρία μετασχηματίζουσας μάθησης τον πολύ “δυνατό” σε ποικίλες ερμηνείες πίνακα του Edgar Farasyn - Punishment at school.
Στη δεύτερη συνάντηση, σχεδιάζω να εμπλακούμε με τη διερεύνηση, με καταιγισμό ιδεών, πώς αντικρίζουμε την εποχή μας. Ενδεχομένως νοηματοδοτήσεις όπως “μεταβλητότητα”, “αβεβαιότητα”, “πολυπλοκότητα”, “ασάφεια” θα έρθουν στο προσκήνιο. Θα οδηγηθούμε στη σημασία της θετικής στάσης και της ψυχικής ανθεκτικότητας. Ως πρακτική θα έχει κάθε μέλος της ομάδας μπροστά του το φύλλο εργασίας “Ανθοδέσμη ψυχικών πόρων”, με δέκα λουλούδια για να συμπληρώσουν τις δυνάμεις τους και τους ψυχικούς πόρους. Αν χρειάζονται διευκρίνηση, θα τους δοθεί να αναλογιστούν μία δύσκολη περίοδο της ζωής και ποιες δυνάμεις είχαν για να ανταπεξέλθουν, θα είναι σαν να τους προσφέρεται η ανθοδέσμη για την τότε δοκιμασία τους. Στη συνέχεια, όποιο μέλος επιθυμεί θα μας μιλήσει για τη διαδικασία της άσκησης. Θα αναφανούν σημαντικές παράμετροι της ψυχικής ανθεκτικότητας όπως τρόποι διαχείρισης του άγχους, ικανότητες επίλυσης προβλημάτων, δημιουργικότητα, αίσθηση αυτοαποτελεσματικότητας, κοινωνικές δεξιότητες και συγκρότηση κοινωνικών δικτύων.
Στην τρίτη συνάντηση, σχεδιάζω στην αρχή μία συζήτηση/ ενημέρωση για το χώρο της εργασίας μέσα από ερευνητικά δεδομένα με στόχο τη συνειδητοποίηση ότι η επαγγελματική διαδρομή είναι μία εναλλαγή απρόβλεπτων μεταβάσεων και προσαρμογών. Φυσικά και υπάρχει τρόπος να ανταπεξέλθουμε αναπτύσσοντας μεταδεξιότητες επαγγελματικής προσαρμοστικότητας, ενδυναμώνοντας χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς μας (όπως θάρρος, διορατικότητα, ευελιξία, προνοητικότητα, εξωστρέφεια, αίσθηση προσωπικού ελέγχου και αυτορρύθμιση) και έχοντας στο δυναμικό μας συμπεριφορές διαχείρισης της αλλαγής (επίγνωση, διεκδικητικότητα, πειραματισμό, ανάληψη ρίσκου, επιμονή).
Στην τέταρτη συνάντηση, θα εμπλακούμε με την έννοια “ενδιαφέρον για τη σταδιοδρομία”, δεξιότητα πολύτιμη για να προσανατολιστούμε προς το σχεδιασμό τους μέλλοντος. Ως στόχο θέτω τη συνειδητοποίηση ότι ο εαυτός του σήμερα πηγάζει, σε μεγάλο βαθμό, από τον εαυτό του χθες και προετοιμάζει τον εαυτό του μέλλοντος, οι ενέργειες τους σήμερα οδηγούν στην πραγμάτωση μελλοντικών στόχων. Ως ενδιαφέρουσα εφαρμογή προτείνεται ο σχεδιασμός τριών κύκλων ως παρελθόν, παρόν, μέλλον και χάραξη συνδέσεων ανάμεσα τους. Ως πρακτικά εργαλεία συστήνω το βιογραφικό και την προετοιμασία για συνέντευξη. Ως ενδιαφέρουσα ιστοσελίδα του ΕΟΠΠΕΠ.
Στην καταληκτική συνάντηση, αφού συμπληρώσουν ένα ερωτηματολόγιο με άξονες κατά πόσο επιτεύχθηκαν οι παραπάνω στόχοι, θα επανεκτιμήσουμε την καθοριστική ματιά της θετικής αναπλαισίωσης και θα κλείσουμε με εορταστικό κλίμα- απαραίτητο ως επιβράβευση των όσων ζήσαμε και μοιραστήκαμε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου